Gaatverweg.nl

.GAATVERWEG.NL

Twee weken!

Posted on 01 mei 2012 in Geen categorie | Reageren uitgeschakeld

Twee weken sinds de laatste keer dat ik mijn blog heb geupdate!

Twee weken tot ik naar huis vlieg!

De reden dat ik zo lang mijn blog niet heb geupdate is omdat ik vandaag pas weer up-to-date ben met mijn dagboekje. Ik doe eerst mijn financien, dan aan de hand van mijn financien doe ik mijn dagboek, omdat de notities (voorbeeld: VR 20e, -9, eten mij en Eldad) mij weer laten herinneren wat ik die dag gedaan had. Mijn blog komt daarna pas. Een andere reden is dat ik gewoon erg druk ben geweest hierzo in Guilin en Yangshuo en geen tijd of energie had om te schrijven. Maar genoeg excuses! Wat heeft Mischa gedaan sinds 17 april? Je hoort het alleen hier!

We beginnen de 18e met mijn treinreis van Beijing naar Guilin. Ik had de softsleeper omdat de hardsleepers op waren en 28 uur te lang is voor een hard seat. Het is zeker vele malen luxer dan de hardsleeper! Je coupe heeft een deur (niet het geval bij hardsleepers), het bovenste bed heeft evenveel ruimte als het onderste bed (bij een hardsleeper kan je je amper omdraaien in het bovenste bed), je hebt je eigen licht en twee kussens (bij een hardsleeper heb je geen licht en 1 kussen), enzovoort. Mijn coupegenoten waren allemaal Chinees en spraken geen woord Engels, afgezien van het 4 jaar oude meisje dat heel goed “apple” wist te zeggen (het klonk meer als “abberoe”). Gelukkig kon ik beginnen aan the Return of the King (lord of the rings) en zat er in 1 van de coupes naast de mijne een Maleisische man die vloeiend Engels en Duits spreekt. Ik heb me niet verveeld!

Tijdens deze treinreis zag ik voor het eerst de landschappen die ik van China had verwacht: Rijstvelden, waterbuffels en bergen!

Wanneer ik na 28 uur eenmaal aankom in Guilin heb ik mijn boek uitgelezen! In het hostel ontmoet ik mijn kamergenoot Eldad, een Israelier. Wanneer ik met hem terugkom nadat we (tevergeefs) naar een supermarkt hadden gezocht tikt iemand me op mijn rug: Or, de Israelier die ik in Xi’an had ontmoet! Hij is hier met zijn vriendin Shier (ook uit Xi’an). Zij weten wel waar je een supermarkt kan vinden, dus met zijn vieren gaan we op stap, ik en mijn 3 Israelische vrienden. Ik begin me net lekker Israelisch te voelen (Shalom!) wanneer iemand roept: “Hee! Ik ken jou!” Het is Therese, de Nederlandse die ik in Pingyao heb ontmoet, als jullie je dat nog kunnen herinneren (http://mischa.gaatverweg.nl/ash-ketchum/2012/04/12/)! Het is blijkbaar de dag van de reunie!

De volgende dag zijn we met zijn 5en naar de Longji terraces gegaan, de prachtige rijstvelden waar Guilin bekend om staat. We waren de weg kwijt en moesten veel backtracken en klimmen, maar het is het waard als je eenmaal bovenop de berg staat! De mist om de bergen is prachtig. Helaas komt het niet goed over op de foto’s omdat mensenogen beter door mist heen kunnen kijken dan cameralenzen.

Ik heb mijn reis naar Yangshuo gecombineerd met een bambooraft river cruise over de Li rivier. Yangshuo ligt twee uur ten zuiden van Guilin en de rivier stroomt naar het zuiden, en het is veel leuker dan 2 uur lang in een busje zitten. Eenmaal in Yangshuo aangekomen besef ik dat ik niet weet waar mijn hostel zich bevindt! Paniek! Gelukkig hebben de 2 Chinese meisjes die ook de river cruise deden iPhones waarmee ik het adres kan opzoeken. Anders was ik een lange tijd bezig geweest met zoeken!

Ik ben in het hostel nog niet klaar met inchecken of ik kom Eldad al tegen! Hij, Or en Shier waren eerder uit Guilin weggegaan naar Yangshuo, en ik had bij hetzelfde hostel geboekt als zij. Partytime!

De volgende dag huren Eldad en ik fietsen om weer eens lekker op zijn Nederlands tijd te spenderen. We kregen echter wel fietshelmen, dus dat was dan weer niet Nederlands. Stomme helmen. Eldad heeft zijn master in Amsterdam behaald, dus hij weet erg veel van Nederland af en waardeert een goede fietstocht. :) De fietstocht was geweldig. De lucht was erg vochtig en het was erg bewolkt met af en toe een regenbui, maar dat is veel beter dan constant een brandende zon op je rug. Het landschap van Yangshuo is prachtig, mooier dan al het andere in China. Overal zie je groene bergtoppen en rijstvelden. Hier heb ik het meeste het gevoel dat ik echt in een ander land ben.

Sindsdien ben ik nog een paar keer wezen fietsen, ben ik naar de water cave geweest, heb ik een echt modderbad genomen, ben ik naar een warmwaterbron geweest, heb ik Moon Hill beklommen, heb ik Zhang Yimou’s lichtshow gezien (de choreograaf van de openingsceremonie van de Olympische Spelen in 2008 en de regisseur van Hero, Raise the Red Lantern en Curse of the Golden Flower), ben ik naar vele ‘rooftop bars’ geweest (die heb je hier in overvloed) en heb ik heel veel mensen ontmoet!

Yangshuo is erg touristisch en het stikt er van de hostels en hotels. Ik moet er langer blijven dan ik oorspronkelijk gepland had vanwege de dag van de arbeid, die in China gevierd wordt met een vierdaagse vakantie. Vakantie in China betekent extra veel Chinezen, OVERAL. Helemaal in een touristische plek als Yangshuo. Alle hostels zijn volgeboekt deze vier dagen, en het is onmogelijk om treinkaartjes te krijgen naar Chengdu. Vandaag is de laatste vakantiedag, dus als het goed is vertrek ik morgen naar Chengdu!

Tot over 2 weken! 14 mei ben ik terug!